dinsdag 2 augustus 2016

Opdrachten van onze stagiairs

Bootzeil in de ogen van onze stagiairs


Dit stuk is geschreven door Suzanne Veen

Achtergrond

Bootzeil heeft een aantal standaard dekzeilen, de bekendste zijn de Amstel en de Waal. Deze zijn hiernaast te zien. Dit zijn zeilen voor niet al te grote boten die in massaproductie zijn gemaakt en met kleine aanpassingen op elke boot passen. Echter voor grotere boten zoals zeilboten/zeiljachten en motorkruisers is er gebleken dat het standaardiseren van een dekzeil erg lastig is. Daarom zou er voor deze boten altijd nog een dekzeil gemaakt moeten worden door middel van maatwerk. Dit is een kostbaar proces en dan is het prijstechnisch gezien lastig concurreren voor Bootzeil.

Daarom moet er een oplossing komen. Dankzij ontwikkelingen en nieuwe ideeën heeft Bootzeil een aanpak bedacht om de dekzeilen voor deze type boten te standaardiseren. Namelijk: een “do it yourself” dekzeil genaamd shapeX. ShapeX is een dektent die de grote lijnen van de boot en het frame al volgt en met een aantal laatste finishing touches op maat gemaakt kan worden op locatie.

Probleemschets

De finishing touch van het shapeX zeil wordt op dit moment nog gedaan door de installateurs van Bootzeil. Bootzeil wil dat de klanten in de toekomst zelf in staat zijn om hun zeil kunnen installeren. Ook voor de internationale markt is dit een stap in de goede richting. Zodra klanten zelf hun zeil kunnen installeren, hoeft dit niet meer door installateurs gedaan te worden. Als er geen installateurs meer naar locatie hoeven te gaan, kan er ook in het buitenland verkocht worden.
Echter is het shapeX zeil installeren niet zomaar te doen. Er moeten veel stappen op locatie worden uitgevoerd die op het eerste oog niet heel gemakkelijk lijken.

De opdracht

Om het shapeX zeil voor klanten handelbaar te maken zal er een handleiding moeten komen. Deze handleiding zal ervoor zorgen dat het zeil niet alleen door Nederlandse klanten zelf geïnstaleerd kan worden maar ool dat het zeil ook in het buitenland kan worden verkocht.

Bootzeil wilt een handleiding voor de zeilboten/zeiljachten en de motorkruisers. Deze handleiding moet een beetje een “Ikea” uitstraling krijgen: veel plaatjes en weinig tekst.

Onderzoek


Voordat er een handleiding gemaakt kan worden moet er eerst onderzoek gedaan worden naar het product.

Wat is shapeX?
Hoe werkt shapeX?
Wat wordt er gebruikt om shapeX te installeren?

ShapeX
ShapeX is een zeil bedacht voor zeilboten/zeiljachten en motorboten zodat klanten zelf het zeil kunnen installeren. Dit zeil kan zonder dat de boot eerst opgemeten wordt, gemaakt worden. Er worden zeilen op voorraad gemaakt van verschillende lengtes. Deze lengtes variëren van acht meter tot zestien Deze zeilen zijn na productie nog niet af. De klant krijgt een zeil voor zijn/ haar lengte boot en de extra onderdelen. Met deze extra onderdelen kan de klant zelf het zeil op maat maken.

Plaatsing
ShapeX kan bij de zeiljacht op drie verschillende manieren geplaatst worden. Over de giek, over een liggende mast of over een frame, zie afbeelding 1. Bij de motorkruiser is er één manier om het zeil te plaatsen en dat is als er een frame op de boot wordt gezet.

Bewerkingen
Omdat shapeX aan de klant afgeleverd wordt als een niet klaar zeil moet de klant nog een aantal bewerkingen uitvoeren. De bewerkingen die nog moeten worden uitgevoerd bij een zeiljacht:

• Doorvoeren kraanlijn
• Doorvoeren mast
• Doorvoeren fok/ voorstag
• Doorvoeren landvasten
• Doorvoeren stagen
• Hoeken achterin bewerken
• Zeillengte aanpassen
• Zeil verstevigen
• Extra bevestigingsmogelijkheden plaatsen

De bewerkingen die nog moeten worden uitgevoerd bij een motorjacht:

• Doorvoeren landvasten
• Achterkant zeil opmaat maken
• Eventueel davits doorvoeren
• Zeillengte aanpassen
• Zeil verstevigen
• Extra bevestigingsmogelijkheden plaatsen

Materiaal
ShapeX is een zeil gemaakt van PVC, zie afbeelding 2. Met dit materiaal kan
gemakkelijk gewerkt worden. Doordat het zeil van PVC is kan het gelast en
gelijmd worden. Dat het zeil gelijmd kan worden maakt het bewerkingen
een stuk minder complex. Er is geen zeilmaker met een naaimachine nodig
om delen van het zeil te bewerken. Vanwege dat het zeil gelijmd kan worden
maakt het alle eerder genoemde bewerkingen mogelijk.
Afbeelding 1: plaatsing shapeX

Benodigdheden Installatie
Om het zeil te installeren zal de klant een aantal dingen nodig hebben. Dit verschilt voor de zeiljacht en de motorkruiser. Deze informatie komt van een installateur van Bootzeil.

• Het zeil
• Lijm (Griffon/Saba en THF)
• Doekje
• Remmenreiniger
• Iets om te markeren
• Schaar
• Elastiek
• Snelbinders
• Landvastpads
• Zoompads
• Versteviginspads
• Anti-opwaaipads
• Insideloop-pads
• Klittenbandpad
• Shape pad type 1
• Shape pad type 2
• Frame
• Aansteker
• Schilderstape
• Bouwzeil ca 4x4

Motorkruiser

• Het zeil
• Lijm (Griffon/Saba en THF)
• Doekje
• Remmenreiniger
• Iets om te markeren
• Schaar
• Elastiek
• Snelbinders
• Landvastpads
• Zoompads
• Versteviginspads
• Anti-opwaaipads
• Ritspad
• Frame
• Aansteker
• Schilderstape
• Bouwzeil ca 4x4

Afbeelding 2: Endurance +

Resultaat

Na een aantal verschillende versies en testen met de installateurs is de shapeX handleiding klaar voor gebruik. De handleiding is goedgekeurd door de opdrachtgever en wordt meegegeven aan klanten.
De klanten zijn net als de installateurs een tweede test om te kijken of de handleiding duidelijk genoeg is. Als de klanten het niet snappen, dan moet de handleiding zo aangepast worden dat het wel duidelijk is. De handleiding is al aan behoorlijk wat klanten meegegeven. Deze klanten waren allemaal in staat om hun zeil te installeren met alleen de handleiding. Zij hadden geen extra hulp van Bootzeil nodig om de shapeX te plaatsen. Dit wil zeggen dat de handleiding tot dusver geslaagd is en nog geen aanpassingen nodig heeft. Mochten er nog veranderingen gaan plaatsvinden in de productie wat ook betrekking gaat hebben op het installeren dan is het raadzaam om dit in de handleiding aan te passen.