donderdag 15 oktober 2015

5 belangrijke zaken over de winterstalling van uw boot


5 belangrijke zaken over de winterstalling van uw boot


Wat is de grootste uitdaging voor uw boot tijdens de winterstalling? Harde rukwinden? Vorst? Of zijn het misschien die nare periodes van warm, vochtig, windstil weer? Hier een top 5 van belangrijkste winterstalling gevaren plus waardevolle tips!

Gevaar nummer 5: Vorst!
Hoewel strenge vorst uit Nederland verdwenen lijkt te zijn, is het toch een reëel gevaar, want het komt nog steeds elke winter voor. De meeste rompen kunnen prima tegen ijsvorming. Stevige vorst is met name een gevaar voor rubbers en plaatsen waar vocht achterblijft. Het uitzetten tijdens het bevriezen kan alles kapot maken wat keurig vast zit. Maar: ernstige vorstschade is zeer zeldzaam.
Vorst op de boot is te vermijden door het gebruik van een dekzeil. Een dekzeil verhoogd de boot temperatuur aanzienlijk.

Gevaar nummer 4 : Wind!
Het lijkt alsof de wind heftiger wordt in Nederland. Hoe dan ook: stevige rukwinden zijn op een aantal manieren een gevaar. Indien de boot op de bok staat kunnen trillingen en licht schuiven schade aan romp en coating veroorzaken. Er is tevens een gevaar voor te hoge druk op de drukpunten van de bokpoten waarop de romp rust. Bij zeilboten is dit gevaar wat hoger dan bij motorjachten. Zeiljachten staan fors hoger op de bok en een mast vangt meer wind dan men denkt. Een mast vangt zelfs meer wind dan ons ‘Ultra low, high wind’ dekzeil voor zeiljachten. Daarnaast is een zeiljacht in de regel lichter in gewicht dan een motorjacht. Een in het water gelegen boot dient zeer goed aangemeerd te worden. Gebruik springen en controleer regelmatig de lijnen. Voor dekzeilen geldt: ze vangen meer wind dus zet ze goed vast! Bootzeil levert voor een gemiddeld dekzeil voor een motorjacht meer dan 60 bevestigingen aan de boot.

Gevaar nummer 3: het vocht en vuil monster  
Vocht laat alles rotten, roesten, verschimmelen, afbladeren, en poreus worden. Vuil houdt vocht vast en daarmee kan het vocht samen met het vuil heerlijk uw gelcoat aanvallen, of uw raamrubbers, of uw kabelaring, of alles wat u lief is aan uw boot. Vocht in de vorm van (natte) sneeuw is helemaal een ideale boot verwoester. Indien u de boot dus buiten laat staan: alles onder water blijft min of meer perfect, alles boven water dient goed belucht te worden.  Om vuil en vocht buiten te houden zijn er twee mogelijkheden: binnenstallen (duur) of buitenstallen met een afdekzeil (reken op ca. 150-300,- per jaar extra). Zowel de binnenstalling als het afdekzeil moeten zeer goede ventilatie hebben om het vocht snel van de boot af te voeren. Een binnenstalling is niet zonder gevaar. Vocht is er vaak wel, maar bewegende lucht (ventilatie) vaak niet. Een dekzeil moet 3 dingen heel goed doen, namelijk; de boot schoon houden, de boot warm houden en de boot vochtvrij houden. Een dekzeil voert vocht efficiënt af door de temperatuur binnen hoger te laten zijn dan buiten. Warme lucht neemt vocht op. Goede ventilatie voert deze vocht af. Omdat een dekzeil bestaat uit een enkele laag doek, kan aan de binnenzijde condens op het zeil slaan (zoals een raam van enkel glas). Zeker in het najaar is dit het geval: er zit dan veel vocht in de boot. Condens op het doek is niet erg indien het dekzeil goed ventileert, het proces van vochtafvoer werkt.

Gevaar nummer 2: Hoge kosten
Een jaartje stalling van een Harberg Rassy 37 buiten op de bok kost al snel 2000,- euro per winsterstalling seizoen. Kan dit slimmer? Handig om te weten: er is een vuistregel voor de kosten van winterstalling. Boot in binnen stalling is 4x duurder dan in het water en 2x duurder dan buiten op de bok. Boot winterstalling op de bok is 2x duurder dan boot in het water. En dus: boot in het water is 2x voordeliger dan op de bok en 4x voordeliger dan in de binnen stalling. We hebben het onderzocht in heel Nederland en het geldt grosso modo voor alle grotere boten, motorjachten en zeiljachten en plaatsen in Nederlandse havens en stallingen. Winterstalling in de randstad is het duurst. Winterstalling bij een vereniging is voordeliger.

Met stip op 1!: Gebrek aan liefde voor uw boot
Een boot verdient wat aandacht. Elke boot, hoe mooi, nieuw, duur, goed, vakkundig ook, ga er regelmatig heen. Kijk of alles goed is. Laat het niet afhangen van de havenmeester. Controleer uw dekzeil, controleer op vocht, controleer uw lijnen, controleer ook de boten om u heen. U helpt anderen en u beschermt daarmee ook uw boot. De losgeslagen lijnen van  uw buurman zullen effect op uw boot kunnen hebben…

Conclusie volgens bootliefhebber Hans Oppelaar: ‘Een boot hoort in het water, bezoek haar regelmatig en houdt haar relatief vochtvrij!’