Verkoopprijzen sloepen eindelijk weer
in de lift
woensdag 12 maart 2014
HAARLEM - Na vijf
jaar stijgen eindelijk de verkoopprijzen van tweedehands sloepen. Volgens
onderzoek van Bootzeil zijn de prijzen zijn ten opzichte van het dieptepunt in
2013 met een stevige 8% gestegen. Ook zijn sloepenliefhebbers meer voornemens dit
jaar een sloep aan te schaffen.
In 2009, een jaar na het uitbreken van de financiele crisis,
daalde de prijzen van sloepen. Ook de verkoop van sloepen storte in.
Schattingen zijn dat in vijf jaar tijd de verkoop van sloepen met een factor 2
tot 3 zijn gedaald. De waarde van tweedehands sloepen kelderde hard mee. Het
onderzoek van Nederlandse dekzeilenmaker Bootzeil meet een gemiddelde verkoopwaarde van 14.000,- in 2009 die
daalde naar 8.500,- in 2013. Een daling van ruim 40%.
Sloepenbezitter wil
weer genieten
"We merken dat klanten weer uit hun 'sloepenslaap' komen' zegt Michiel Stokman, directeur bij zeilmakerij Bootzeil. 'Varend Nederland heeft weer zin in genieten, na een lange periode van soberheid.' Deze trend zet zich nu om in hogere vraag- en verkoopprijzen. Bootzeil benadrukt dat het mooie lenteweer van de afgelopen dagen niet in de cijfers is verwerkt . 'Sloepen worden normaal pas verkocht als de zon schijnt' aldus Stokman. Stokman denkt wel dat de zachte winter het onderzoek positief heeft beinvloed.
"We merken dat klanten weer uit hun 'sloepenslaap' komen' zegt Michiel Stokman, directeur bij zeilmakerij Bootzeil. 'Varend Nederland heeft weer zin in genieten, na een lange periode van soberheid.' Deze trend zet zich nu om in hogere vraag- en verkoopprijzen. Bootzeil benadrukt dat het mooie lenteweer van de afgelopen dagen niet in de cijfers is verwerkt . 'Sloepen worden normaal pas verkocht als de zon schijnt' aldus Stokman. Stokman denkt wel dat de zachte winter het onderzoek positief heeft beinvloed.
Over het onderzoek
Bootzeil ondervraagt jaarlijks 8000 sloepenbezitters naar hun mening over de markt. In Nederland varen ca. 60-70.000 sloepen.
Bootzeil ondervraagt jaarlijks 8000 sloepenbezitters naar hun mening over de markt. In Nederland varen ca. 60-70.000 sloepen.
De aangegeven verkoopwaarde van sloepen is gebasseerd op
door de respondenten opgegeven transactieprijzen. Deze worden sinds 2009 door
Bootzeil jaarlijks geinventariseerd. Het voornemen om een sloep aan te schaffen
wordt ook gemeten. Dit jaar toonde een
relative stijging van 35% ten opzichte van 2013. 19% geeft aan de aanschaf van
een sloep te overwegen. In 2013 was dit nog 11,5%. De data worden jaarlijks
gemeten voor de start van het vaarseizoen, in de periode 20 februari tot 5
maart.
Bootzeil sloepen survey 2009-2014
| ||||||
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
| |
Bezit van sloep
|
71%
|
69%
|
67%
|
67%
|
68%
|
70%
|
intentie tot aanschaf
|
26%
|
16%
|
8%
|
8%
|
11,5%
|
19%
|
gem. Aanschafprijs
|
14000
|
12400
|
8900
|
8600
|
8500
|
9200
|
Over Bootzeil
Bootzeil is ontwerper, producent en uitvinder van dekzeilen voor boten. Bootzeil ontwikkelt zelf haar eigen technische zeildoek en heeft naast productie centra in China ook een productie facititeit in de vrouwengevangenis van Nieuwersluis.
Bootzeil is ontwerper, producent en uitvinder van dekzeilen voor boten. Bootzeil ontwikkelt zelf haar eigen technische zeildoek en heeft naast productie centra in China ook een productie facititeit in de vrouwengevangenis van Nieuwersluis.
Contact Bootzeil
Michiel Stokman, oprichter Bootzeil. Telefoon 023-5219692 / 06-21504482.
E-mail: michiel@bootzeil.nl www.bootzeil.nl
Michiel Stokman, oprichter Bootzeil. Telefoon 023-5219692 / 06-21504482.
E-mail: michiel@bootzeil.nl www.bootzeil.nl